«عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی
سرخط خبرها

آیا بلیت تئاتر در مشهد گران است؟

  • کد خبر: ۲۰۳۹۲۹
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
آیا بلیت تئاتر در مشهد گران است؟
افزایش هزینه‌ محصولات فرهنگی و هنری، حتی با وجود در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید یک تئاتر، هنوز برای بخش بزرگی از مردم رقم‌هایی زیاد و دور از دسترس محسوب می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، بهار ۱۴۰۱، فعالیت تئاتر با بلیت‌هایی از ۳۰ هزارتومان آغاز شده و این روزها تا ۲۰۰هزارتومان هم بلیت تئاتر به فروش می‌رسد. این اختلاف قیمت در حالی است که با وجود افزایش هزینه‌های دیگر زندگی و همچنین قیمت محصولات فرهنگی و هنری در کشور، حتی با وجود در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید یک تئاتر، برای تعداد زیادی از مردم رقم‌هایی بالا و دور از دسترس محسوب می‌شوند.

همین سبب شده است تا قیمت‌گذاری بلیت تئاتر  تبدیل به معضلی برای گروه‌های هنری، سالن‌داران، دولت و از همه مهم‌تر تماشاگران باشد. این را بگذارید کنار قیمت بلیت کنسرت‌ها که از ۱۵۰ تا ۴۵۰ هزارتومان نرخ‌گذاری می‌شوند یا یک کتاب که عموماً قیمتش بسته به تعداد صفحات و نوع کاغذ و موارد دیگر است به طور میانگین با رقمی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به دست مخاطب می‌رسد.

علاوه بر این مقایسه، هزینه‌های تولید تئاتر به عنوان یک هنر گروهی و صحنه‌ای از طراحی لباس و صحنه گرفته تا موسیقی و نور و... اغلب بسیار بیشتر از درآمدش از گیشه است، اما همچنان برای دانشجویان یا طبقه متوسطی که مخاطبان اصلی تئاترند و روز به روز هم وسع مالی‌شان کمتر می‌شود، خرید بلیت تئاتر با این قیمت‌ها به معنای کم کردن از مخارج اصلی دیگر زندگی‌شان است.

همه این دغدغه‌ها باعث شده تا قیمت‌گذاری بلیت تئاتر از چند سال پیش تا امروز تبدیل به معضلی برای گروه‌های هنری، سالن‌داران، دولت و از همه مهم‌تر تماشاگران شود. با افزایش ناگهانی هزینه‌های تولید تئاتر در چند سال اخیر، آثاری که اغلب موزیکال بوده و دکور‌های سنگین و به اصطلاح پروداکشن‌های بزرگی داشتند ارقامی بسیار بالاتر از عرف را برای بلیت‌هایشان در نظر گرفتند.

شهرآرانیوز در پیگیری این مسئله که چندین بار از سوی مخاطبان با بخش فرهنگ و هنر این سایت درمیان گذاشته شده است و در گفت‌وگو با مسئول سایت گیشات به این موضوع پرداخته است.

محمدجواد عبدی درباره نوسانات قیمت بلیت تئاتر اظهار کرد: قیمت بلیت تئاتر با سینما متفاوت است. یکی از دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد اجاره سالن است، به عنوان مثال اجاره سالن با ظرفیت ۹۰ نفر به نسبت ۳۰۰ نفر متفاوت است و به مراتب باید هزینه بلیت نیز افزایش پیدا کند. بحث تولید خود نمایش نیز متفاوت است. بعضی نمایش‌ها هزینه تولیداتی اعم از طراحی صحنه و بازیگر و... دارند که بر روی قیمت بلیت تاثیر دارد. تئاتر مانند سینما نیست که یک بار تولید و چندین بار اکران شود. هر شبی که تئاتر بر روی صحنه می‌رود هزینه‌بر است.

وی افزود: به صورت میانگین، بلیت تئاتر مشهد بدون در نظر گرفتن تخفیفات به صورت ثابت از ۹۰ تومان تا ۲۲۰ تومان قیمت دارد. حال این قیمت بستگی به جایگاهی که مخاطب می‌نشیند نیز دارد. پارامتر‌هایی گفته شد در قیمت یک نمایش تاثیرگذار است.

مسئول سایت گیشات تصریح کرد: این نوسان قیمت تخلف به حساب نمی‌آید. ماهیت تئاتر بدین شکل بوده و قیمت بلیت تئاتر شناور است. نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که اگر در نمایش بازیگر چهره‌ای حضور داشته باشد ناخواسته قیمت بلیت بالا می‌رود.

عبدی خاطرنشان کرد: تئاتر مشهد با هزینه‌های سالن و اجرا که برایش به وجود می‌آید سود زیادی نمی‌برد و با استاندارد‌ها فاصله زیادی دارد. یکی از معضلات تئاتر مشهد تبلیغاتی است که انجام نمی‌شود و ارگان‌هایی مانند ارشاد و شهرداری حمایت تبلیغاتی نمی‌کنند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->